Biscuit and gravy - scones med korvsås


För jämnt ett år sedan var jag i Oklahoma, det var hett och luften luktade olja. Inne blåste AC:na på för fullt, och man fick gå klädd i ylletröja. På hotellet där vi bodde en vecka åt vi frukost varje dag. På frukostbuffén fanns något jag aldrig sett förut och som jag överhuvudtaget inte förstod mig på. Biscuit and gravy hette det. Det fanns uppdukat varje dag och alla andra åt av det med god aptit - utom jag som inte vågade prova.

Idag ville jag överraska mina gäster från Oklahoma med just denna rätt till frukost. Nu har jag själv smakat på rätten och är en erfarenhet rikare.  Det smakar bättre än det ser ut, och det är väldigt mättande, själv klarade jag endast av en halv biscuit med gravy på.

Vad är det då fråga om? Enkelt, biscuit är samma som scones och gravy är en tjock sås gjord på korv, bacon eller malet kött.

Det här behöver du för 6 portioner

Biscuit
320 gr vetemjöl
115 gr kallt smör i tärningar
1/2 tsk salt
180 ml kall mjölk
2,5 tsk bakpulver
1 msk socker
2 msk riven cheddarost
1 ägg för pensling

1. Värm ugnen till 200 grader
2. Mät upp alla ingredienser och håll smöret och mjölken kalla tills du skall tillsätta dem
3. Lägg alla torra ingredienser i en matprocessor med ett knivblad i.
4. Tillsätt det kalla smöret och kör blandningen i några sekunder.
5. Tillsätt därefter den kalla mjölken och kör några sekunder till, bara just och just så länge att det bildas en sammanhängande deg.
6. Ta upp degklumpen och forma den snabbt till en deg platta som är ca 1,5 - 2 cm tjock och stansa ut sconsen ca 6 st totalt.
7. Sätt dem på en bakplåt som är klädd med bakplåtspapper och pensla toppen av dem med vispat ägg.
8. In i ugnen för ca 10-15 minuter tills de fått fin färg på ytan.
9. Ta ut dem ur ugnen och låt dem svalna lite innan du delar dem på hälften och sätter dem på en tallrik.




Gravy
5 st små bratwurst korvar
1/2 dl bacon tärningar
2 msk smör
3 msk vetemjöl
salt och peppar
4-5 dl mjölk

1. Hacka korven i små bitar och stek det tillsammans med baconet tills det fått lite färg och blivit knaprigt. Ta upp korven och lämna fettet i stekpannan.

2. Tillsätt mjölet och blanda det med fettet, tillsätt smör om det verkar för torrt.
3. Stek mjölblandningen tills det får lite färg



4. Tillsätt mjölken och vispa tills du får en jämn fin sås
5. Sätt tillbaka den stekta korven, blanda om

Häll över sås på biscuit halvorna och servera dem med ett stekt ägg eller ät dem som de är. Du blir garanterat mätt. Comfort food!



Kommentarer

Populära inlägg