Hönsfrikassé

Hönsfrikassé är en maträtt som delar folks åsikter, endera älskar du det eller så hatar du det. Tror att de flesta av oss kommer ihåg frikassén vi serverades i skolan och utgående från det har man bildat sig en åsikt. Jag hade tur som gick i en liten byskola som hade lyxen att ha ett eget kök med egen köksa vid namn Kaija. Många kalla vinter morgnar kom jag tidigt till skolan bara för att bli insläppt i köket och få hjälpa till.

Varje gång jag gör brunsås kommer jag ihåg den stora gjutjärnspannan som fanns i skolans kök. I den smälte Kaija ett antal smörpaket och rörde ner mjöl, och medan Kaija koncentrerade sig på något annat, fick jag röra om i stekpannan och se hur mjölet blev brunt. Tror att dessa stunder i skolköket la grunden till mitt intresse för matlagning och det är otaliga gånger jag tänkt på Kaija längs med åren.
Det finns flere maträtter som hon serverade, som än idag hör till mina favoriter, en av dem är hönsfrikassé. Tyvärr har jag inte Kaijas recept, men här är ett som är rätt bra det också.


Ingredienser för 6-8 personer
1 hel kyckling (ca 1,5 kg)
2 tsk salt per liter vatten
9 st vitpepparkorn
1 litet lagerblad
1 gul lök
1 morot

Sås:
6 dl kycklingbuljong
3,5 msk vetemjöl
1 dl grädde
citronsaft (smaka dig fram)
lite hackad persilja

Instruktioner:
Börja med att skölja av den hela kycklingen när du tagit den ur förpackningen. Lägg den sedan i en kastrull och fyll på med så mycket vatten att kycklingen just och just täcks. Koka upp vattnet och skumma av kycklingen. När du tagit bort allt skum som uppkommit och det inte blir mer är det dags att slänga i lök, pepparkorn, morot, lagerblad och salt. Låt kycklingen sedan koka i ca 1 timme. När den är klar faller den lätt från benen. Ta upp kycklingen och fördela den i mindre bitar. Sila buljongen och låt den koka ihop lite ännu på spisen. När du har ca 6 dl buljong kvar kan du vispa ut vetemjölet i lite kallt vatten och tillsätta det under omrörning i buljongen. Låt koka i några minuter, tillsätt grädden och pressa i lite citronsaft. Du avgör själv hur mycket, men det skall inte smaka alltför mycket citron utan bara ge ett litet lyft åt såsen. Till sist tillsätter du kycklingköttet och lite hackad persilja och rör om. Såsen är klar. Servera gärna med ris eller potatismos och gröna prinsessbönor och morötter.

Hönsfrikassé med ris gröna bönor och morötter

Börja med att koka kycklingen i vatten och skumma av

Låt buljongen koka ner till ca 6 dl

Plocka bort att kött från benen

Fina kycklingbitar för såsen

Såsbasen klar nu är det bara att tillsätta köttet och persiljan

Kommentarer

Populära inlägg