Falsk tupp i vin på Kariska



Nu är det nog så att jag skäms. Fy på mig!
Det är alldeles för länge sen senaste blogginlägg. Vad är orsaken då? Jag kan väl inte ha slutat med matlagningen ett tu tre... Nej, så är det inte. Först kom flytten från Berlin hem till Karis i vägen, så hade jag långväg gäster och började jobba som klasslärare första gången i mitt liv. När jag så en dag tänkte att nu måste jag skriva, ja då ville min trotjänare till dator inte längre. Den dog helt enkelt.

Det tar oss alltså till där vi är just nu. Flytten är undanstökad, gästerna har åkt hem och jag har fått bita i det sura äpplet och skaffat mig en ny laptop. Klasslärar jobbet för en sjätteklass med 26 elever har jag också överlevt, med lägerskola och allt annat härligt det innebär. Det har varit en ögonöppnare att få jobba med något helt nytt och jag uppskattar verkligen det jobb alla lärare i vårt avlånga land gör. Det är inte ett lätt jobb kan jag säga, skulle säkert göra gott för en och annan beslutsfattare att prova på det någongång.

Nåja nog om det för denna gång. Nu över till matlagningen.

Tupp i vin på Kariska


Ibland får jag för mig att göra något oväntat, som tex. Tupp i vin en alldeles vanlig tisdags kväll. En nackad tupp kan det vara svårt att få tag på och därför fick jag nöja mig med att köpa kyckling istället.
Det går lika bra så det är ingen skillnad. Köpte en stor sats med kycklingdelar (lår, vingar, bröstbitar med ben på) som jag stuvade ner i en gryta och lät de puttra tillsammans med rödvin och lök i en god buljong. 

Gott till potatis och kokta morötter, eller en grönsallad och en bit lantbröd.

Brödet kan man använda till att fånga upp all den goda såsen från grytans botten.

Ingredienser:

1 hel kyckling skuren i mindre bitar
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
1 msk torkad timjan
6 dl kycklingfond
200 gr små champinjoner
Salt och peppar
Vetemjöl
Smör
Och lite olja

Instruktioner

  1. Börja med att stycka kycklingen i mindre bitar. Torka av bitarna och vänd dem i vetemjöl
  2. Ta fram en stor gryta i gjutjärn och smält smöret tillsammans med oljan.
  3. Stek kycklingbitarna i smöret tills de fått fin färg på ytan och flytta dem sedan åt sidan i ett annat kärl.
  4. Fräs löken snabbt i smöret och tillsätt till sist även timjan och vitlök. När löken fått lite färg lägger du tillbaka kycklingbitarna i grytan och häller på ca 5-7,5 dl rödvin. Därefter tillsätter du buljongen och låter allt puttra på låg värme i ca 1 timme.
  5. Under tiden smörsteker du champinjonerna tills de är genomstekta och bruna i färgen. Om du så önskar kan du hälla en skvätt soja över dem.
  6. Just innan du skall servera grytan häller du på champinjonerna och blandar om väl.


En riktigt mustig och god gryta som passar utmärkt en mörk och kulen tisdagskväll i Karis








Kommentarer

Populära inlägg