Morotssoppa med jordnötssmör och kokosmjölk



Soppor är rena super fooden enligt mig. De är oftast enkla och snabba att tillreda, de innehåller oftast endast få ingredienser, de mättar bra och är hälsosamma på många sätt och vis. Det här är ett recept som jag fått av min finska vän Hanna i Berlin och när jag hörde vad soppan innehöll var jag tvungen att koka ihop den så snabbt som möjligt. Det råkade sig dessutom så väl att jag faktiskt hade alla ingredienser hemma, hade matleverans för någon dag sedan och skafferiet råkar vara fullt.

Apropå matleverans till hemdörren. Kan det finnas något bättre?

Vem orkar gå runt i butiken i all evighet för att hitta det du skall ha tag på, packa ner det i kärran, packa upp det på kassabandet och packa ner det i kassar. Varefter man sätter kassarna i bilen och kör hem, baxar in dem i hissen, kommer hem och så är det dags att börja sortera allt dit de slutligen skall. När man dessutom veckohandlar blir det ganska många kassar man skall släpa på. Det går åt dyrbar tid, och varje gång kommer man hem med något impulsköp som man inte visste att man behövde.
Nä, tacka vet jag närbutiken här i Berlin som levererar allt till hemdörren, sen behöver jag endast packa upp. Denna lyx betalar jag 1,90-4 euro för per gång. Värt varenda slant. Rekommenderar hjärtligt!

Visst tar det tid att göra beställningen också, men efter en tid börjar man märka ett mönster och närbutikens nättjänst har något som heter "dina favoriter" och där finner du snabbt det du oftast brukar köpa hem, som mjölk, smör, grädde, kött, pålägg osv. I genomsnitt tar mina beställningar ca 30 minuter att göra, i motsats till om jag skulle gå till butiken och yra runt där. Det enda positiva med att gå fysiskt till butiken är att du får mer motion!

Nåja nog om det, original receptet har publicerats i tidningen Vege 2017.

Ingredienser för 4 portioner
1 knippe (ca 5 st) hela vårlökar
3 vitlöksklyftor
1 röd chilifrukt
1 msk olja
8 dl grönsaksbuljong
1 dl jordnötssmör
1 dl kokosmjölk
1/2 tsk svartpeppar
1/2 tsk salt
1 dl hackad färsk koriander el mynta
1 tsk sriracha-sås
saften av en halv lime

Instruktioner:
1. Hacka vårlök, vitlök samt chilin i mindre bitar.
2. Skala morötterna och skär dem i mindre bitar.
3. Fräs löken, chilin och morötterna i oljan i ca 5 minuter
4. Tillsätt buljongen och låt koka under lock på svag värme i ca 10 minuter eller tills morötterna är mjuka.
5. Tillsätt jordnötssmöret och kokosmjölken. Kör blandningen slät i en mixer eller med en stavmix.
6. Krydda med peppar och salt och tillsätt koriandern eller myntan.
7. Vid servering ringar du över lite sriracha sås om du vill ha en extra kick i soppan.
alla ingredienser

Hackat och klart

Fräs i lite olja

Mixad till en slät soppa


















Kommentarer

  1. Hej, tänkte prova din morotssoppa. Men mängd morötter verkar ha kommit bort. Hur mycket ska det vara?
    Mvh Per

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg