Vittvinskaka

Det har gått över 2 veckor sedan mitt senaste inlägg, orsaken till detta är att jag först var däckad med influensa och medan jag låg och snöt min näsa levererades min nya symaskin. Har alltså varit upptagen med att rita av mönster, klippa ut tyg och sy ihop det. Har redan gjort 2 klänningar och en ärmlös skjorta. Det är så roligt och givande att sy, men när jag är i den kreativaste fasen, blir det inte mycket tid för bakning eller matlagning.

Nåja, nu har jag packat undan symaskinen för några dagar och koncentrerar mig på köket igen. Igår gjorde jag en vittvinskaka. Jag fick en färdig mix av en vän från Texas (Thank you Kristie Walford!) och det måste jag prova. Men eftersom det kan vara svårt att få tag på en dylik mix för alla så sökte jag igenom nätet i jakt på ett recept som gjordes från grunden, utan någon som helst mix. Det var inte helt lätt, för tro det eller ej så var de flesta recepten uppbyggda kring någon sorts kakmix eller vaniljpudding mix. Hittade dock några recept och här är ett av dem som jag iallafall tyckte lät som bäst, och mest motsvarade den kaka jag gjorde av min gåvomix. Orginalrecept finner du här.




Kakan blir väldigt saftig och har en fin smak, man behöver inte sätta glasyr på om man inte vill men den ger också lite smak, så varför inte.

Ingredienser för en kaka

7,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
2,5 dl vittvin (Chardonnay)
3 msk gräddfil
5 dl socker
1 3/4 dl osaltat smör smält
3/4 dl solros- el rapsolja
5 ägg
2 msj vaniljextrakt

Vinglasyr
Blanda 2 msk vittvin med 3 dl florsocker


Instruktioner:

Förvärm ugnen till 180 grader C. 
Smöra och och mjöla en 2 liters kakform, lägg åt sidan.
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål. Sikta blandningen. Lägg åt sidan. 
Rör ihop vin och gräddfil, lägg åt sidan.

I en stor skål vispa ihop socker, smält smör och olja med elektrisk visp tills det är väl kombinerat. Tillsätt ägg, ett åt gången, vispa ordentligt innan du tillsätter nästa. Tillsätt vaniljextrakt. Vispa på medium hastighet till hög 3 till 5 minuter eller tills blandningen blir lite tjockare och ljusare i färg. 

Tillsätt en tredjedel av mjölblandningen; vispa på låg hastighet tills kombinerade. Tillsätt hälften av vinblandningen; vispa bara lite tills de kombineras. Upprepa med en tredjedel mjölblandningen, återstående vinblandning och kvarvarande mjölblandning. Skrapa smeten med en gummi slickepott ner i den förberedda kakformen.


Baka 50 till 55 minuter eller tills en provsticka kommer ut ren. Låt formen svalna på ugnsgallret 15 minuter. Vänd ut kakan från formen och låt svalna helt. Häll över vinglasyren. Skär upp och smaka.


Hade säkert sett bättre ut om jag gräddat den i en annan kakform istället för en vanlig  fyrkantig form.


Kommentarer

Populära inlägg