Varmrökt lax med potatissallad


För några år sedan fick vi en elektrisk rökugn till julklapp. Den har varit i flitig användning och jag blir alltid lika glad över en bit varmrökt lax. Rökugnen är lätt att använda och den är också lätt att rengöra. Själv brukar jag klä plåtarna med aluminiumfolie så är det bara att dra av dem när man är klar.  Laxfilén brukar jag sätta på en bit bakplåtspapper och sedan på gallret som går in i rökugnen. Det går väldigt snabbt att tillreda en laxfilé, har man en 1-1,5 kg laxfilé bit tar det ca 20-30 minuter innan den är klar.

Ibland torr saltar jag laxen innan rökning, vilket betyder att jag bara strör på fint havssalt på fiskens yta och låter det stå en liten stund innan jag sätter den in i rökugnen. Har jag tid gör jag en saltlag av en liter vatten och 1 dl salt och 2 msk socker, och sänker ner laxfilén i lagen och låter den dra i ca 20 minuter. Därefter tar jag upp fisken och torkar av den. Efter det åker den in i rökugnen. Genom saltlaken får fisken en jämnare saltsmak och jag tycker också att den blir aningen saftigare på detta sätt jämfört med torr saltningen.

När laxen är klar strör jag bara på lite färsk dill och sen är det bara att sätta tänderna i den.

Idag valde jag att göra en potatissallad till fisken.

Ingredienser för 6 personer

1,5 kg laxfilé
1 kg kokt potatis
200 gr inlagda jordärtskockor
300 gr grön sparris
100 gr sockerärter
1 rödlök eller några vårlökar
2 st kokta ägg
1 knippe dill
1 knippe persilja
3 dl senapsdressing

Instruktioner:

Börja med att koka potatisen och skala den. Koka även en saltlag för fisken. Koka vatten och tillsätt socker och salt, låt lagen kallna i kylskåpet. Skär sparrisen i mindre bitar och koka den i saltat vatten i ca 5-6 minuter beroende på hur grov den är. Koka upp vatten och släng i sockerärterna för ca 3 minuter, ta upp dem igen och spola dem med kallt vatten så kokningen upphör och de håller sin gröna färg. Skär dem sedan i mindre bitar. Låt jordärtskockorna rinna av och skär dem i 1/4 bitar. Skala och skär löken i tunna ringar. Vill du kan du sätta löken i iskallt vatten en stund så blir den extra krispig och lite mjukare i smaken. Hacka äggen i mindre bitar. Hacka dill och persilja. Blanda alla ingredienser i en skål och häll över dressingen. Blanda väl och låt stå i kylskåpet under tiden du röker fisken.

Ta lagen ut från kylen och sänk ner filén i lagen och ta upp den 20 minuter senare, torka av ytan och lägg sedan filén med skinnsidan neråt på en bakplåtspappersbit på rökugnens galler. Strö rökspån på undre plåten i rökugnen ca 1-1,5 dl och stäng ugnens lock. Koppla på strömmen till ugnen och låt fisken rökas i ca 20-30 minuter beroende på utetemperaturen. När 20 minuter gått kan du snabbt kolla om fisken redan är klar, är den inte det låter du den stå ännu en stund.



När fisken är klar är det dags att servera potatissalladen med en bit rökt lax.

Kommentarer

Populära inlägg