Ceasarsallad med knaperstekt kyckling

Jag hoppas ni förlåter mig för att det blivit så få inlägg den senaste tiden. Det beror helt enkelt på att vår familj är mitt i en flyttning. Det är svårt att göra mat när halva köket redan är nedpackat i lådor och varje dag försvinner det ner något mer man märker att man hade behövt.

Hur som helst så ser jag fram emot att komma hem till eget kök i Karis och hoppas på att få upp farten igen vad gäller blogginlägg. Som flera av er vet så skriver jag också blogg för tidningen Västra Nyland och där kan ni finna recept som inte finns här. Kolla in min andra blogg här.

Nu får det bli några enkla sommarrecept framöver som jag klarar av med minimal köksutrustning, ett bra exempel på det är Ceasarsallad. Alla i vår familj gillar salladen och den är bra för att man kan variera den på flera sätt och på så sätt tröttnar man inte så snabbt på den.

Idag fick det bli vår favorit variant av salladen, nämligen med knaperstekt kyckling till.



Ingredienser för 4 portioner
1 kruka romansallad
2 kycklingfiléer
6 st körsbärs tomater
2 skivor surdegsbröd
3 msk olivolja
Parmesanost hyvlad
salt och peppar

Dressing
3 sardellfiléer i olja
2 vitlöksklyftor
2 äggulor
1 msk Dijonsenap
1/2 vittvinsvinäger
1 krm salt
lite peppar
1 dl neutral olja
1 dl riven parmesanost

1. Börja med att skära brödskivorna i mindre bitar och lägg dem i en påse med olivoljan och salt och peppar, skaka om påsen och häll sedan ut krutongerna på en ugnsplåt och grädda dem i ca 15 minuter i 200 graders ugn tills de är knapriga och goda.
2. Skär sedan kycklingfiléerna i mindre bitar. Salta och peppra dem lite och stek dem i smör i en het stekpanna tills de fått fin gyllene färg och är genomstekta.
3. Tvätta romansalladen och riv den i mindre bitar.
4. Skär tomaten i mindre bitar
5. Hyvla parmesanosten färdigt, du bestämmer själv hur mycket du vill ha, jag älskar parmesan så min sallad är mer eller mindre överöst med det, men mindre räcker bra.
6. Kör alla andra ingredienser för dressingen  i en mixer - förutom oljan som du tillsätter lite i taget med mixern är i gång. Kör till en slät och fin dressing, salta och peppra vid behov.
7. Ta sedan fram 4 tallrikar. Blanda salladen med dressingen och sätt upp på tallrikarna. Därefter sprider du ut kycklingbitarna, krutongerna och parmesanosten på salladen och serverar den.
8. Du kan variera salladen med stekt lax, räkor eller äta den utan något tillägg, helt naturell. Oberoende vilket alternativ du väljer så blir det gott. Ett glas öl eller vin passar bra till. Ypperlig mat när det är sommartemperaturer ute.

Kommentarer

Populära inlägg