Mormors kåldolmar

Min mormor var bra på många saker, hon gjorde god mat, bakade kakor, bullar och kex, sydde kläder, virkade och stickade. Dessutom gick hon omkring i jeans, vilket för 40 år sen inte var så självklart för en mormor. Det finns några maträtter som står närmare mitt hjärta än andra. Mormor Ruths kåldolmar toppar listan klart. När man frågade recept på mat som hon gjorde kunde hon aldrig ge ett exakt recept istället svara hon såhär: Du tar det här och gör såhär, så smakar du och ser hur mycket du behöver. Man måste alltså vara närvarande om man ville lära sig något. Eftersom jag inte har något recept har jag nu försökt mig på att komma ihåg vad hon hade i kåldolmarna och hur det smakade. I den här processen hade jag stor hjälp av min storasyster Marina, som återgav mormors ord gällande receptet. Mormor tillsatte lite ättika i såsen av kåldolmarnas sky, det har jag inte hittat i några andra recept, samtidigt tyckte jag som barn att det var just ättikan som gav den perfekta kicken i såsen. Det är svårt att ange mängder för såsen eftersom det beror på hur mycket steksky du har tillgång till. Får säga som mormor, smaka dig fram, tills du är nöjd.
Min storasyster får nu göra ett försök efter dethär receptet, och sen berätta om jag kom nära eller inte.

Ingredienser för 14-16 dolmar
1 stort vitkålhuvud
vatten
salt

Färsen:
500 gr maletkött gris/nöt
2 ägg
2 dl kokt ris
2 dl vitkål, kokta och fint hackad
0,5-1 dl grädde
1 stor gullök, hackad och stekt
1,5 tsk salt
0,5 tsk kryddpeppar
0,5 tsk torkad timjan
Spädspad

1 dl kokvatten av kålen
1 dl sirap

Sås
Stekskyn från kåldolmarna
lite ättika, beroende på mängden sky och hur stark ättikssmak du önskar
eventuellt lite sirap
grädde
salt

Instruktioner:
Börja med att koka vitkålen i saltat vatten. Fyll kastrullen så att vitkålshuvudet nästan täcks. Skruva in en korkskruv i stocken så kan du lätt ta upp kålhuvudet och plocka bort de yttre bladen som är mjuka efter hand.



Koka riset mjukt i lättsaltat vatten, enligt förpackningens instruktioner




Blanda ihop färsen. Färsen skall vara lös men ändå hålla ihop. Överarbeta inte. 



Rulla dolmar. Ta kålbladen och fyll dem med färsen, rulla ihop till fina jämna paket och lägg dem tätt i en smord ugnsform. När alla dolmar är i formen, penslar du dem med sirap och häller lite spädvätska i formen. Sätt några smör klickar överst och sätt in i ugnen på 225 grader. När dolmarna fått fin färg tar du ner värmen till 175 grader och gräddar dem i ca 1-1,5 timme. Ös med spadet med jämna mellanrum, tillsätt mera spädvätska om det ser ut att bli torrt. 





När dolmarna är klara flyttar du dolmarna till ett annat fat och häller ut skyn ur formen. Tillsätt lite ättika, eventuellt sirap och grädde och låt koka upp. Servera dolmarna med såsen, potatismos och rårörda lingon. 

En munsbit och jag reser som i en tidsmaskin tillbaka till min barndom. 

Tack mommo!















Kommentarer

Populära inlägg