Små Karelskapiroger som passar på buffébordet


Igår kokade jag risgrynsgröt och idag bakade jag en sats Karelskapiroger. Valde att kavla ut degen tunt och sedan stansa ut runda bitar som jag fyllde med gröten och vek till piroger. Genom att göra på det här sättet blir det enklare att få jämn storlek på pirogerna. Jag valde dessutom att göra dem mindre  i storleken än normalt, för de skall vara till en buffémottagning vi håller april. När de svalnat helt packar jag in dem i frysaskar och sätter dem i frysen. När det är dags att ställa i ordning buffén tar jag fram dem och värmer dem snabbt i ugnen innan servering.
Till pirogerna serverar jag allt som oftast äggsmör som är en blandning av hårt kokta ägg och smör, med lite klippt gräslök i, för extra smak.

De små pirogerna kan man även toppa med kallrökt lax, räkor, skinka eller avokado och använda dem mer som fingerfood eller coctailbitar.

Risgrynsgröt
5 dl vatten
2 dl risgryn
1 l helmjölk
1 tsk salt

Koka upp vattnet och häll i risgrynen, rör om tills vattnet absorberats nästan helt. Tillsätt då mjölken och rör om. Låt koka upp på låg värme och rör om hela tiden. Efter ca 10 minuter kan du ta bort kastrullen från den varma plattan, sätt på locket på kastrullen och sedan låta det stå orört i ca 1 timme.  När tiden gått har gröten blivit klar. Rör om och ställ gröten att kallna. Gröten skall helst kokas dagen innan du bakar.

Karelskapiroger deg
3 dl vatten
5 dl rågmjöl
2 dl vetemjöl
40 gr smält smör
1 tsk salt

Doppvätska
2 dl vatten
75 gr smör


Blanda ihop alla ingredienser till en smidig deg som inte klibbar fast i händerna. Knåda degen ordentligt. Skär degen sedan i mindre bitar. Kavla ut en platta och ta ut cirklar med en rund stans. Fyll varje cirkel med ca 1 tsk gröt, bred ut gröten lite och vik upp degkanterna mot mitten. Rynka degen över fyllningen.




Grädda i 10-12 minuter i ugnen på 275 grader. OBS! Använd inte bakplåtspapper då det inte tål såhär höga temperaturer.
Koka upp doppvätskan med vatten och smör tills smöret smält helt.




När pirogerna är klara tar du ut dem från ugnen och doppar dem direkt i vatten smörblandningen, varefter du sätter upp dem på ett fat för att kallna. Genom att doppa pirogerna i vätskan får man mjuka goda piroger.

Servera med äggsmöret.


Kommentarer

Populära inlägg