Ingefära shot



Har snubblat över flere inlägg på nätet där man pratar om ingefära shotten. Eftersom jag tycker om ingefära tänkte jag att det är värt en test. Därför gick jag till butiken och köpte färsk bio ingefära och några citroner. Därefter cyklade jag hem och satte igång direkt. Drycken skall vara bra att dricka i förkylningstider, men du skall dricka den innan du blir förkyld, mera i förebyggande syfte alltså. Det är också viktigt att inte värma upp vätskan mer än till max 60 grader när du kokar ingefäran för annars förstör du de hälsosamma i den.
En snaps (4-6 cl) varje morgon rekommenderar de flesta, men det är ok att ta ett glas även senare på dagen om man känner för det. För att få ännu mer kick i drycken tillsatte jag cayennepeppar. Honungen jag valde att tillsätta var en eukalyptushonung, tänkte att den kunde passa bra med tanke på att man skall hålla förkylningarna borta.

Ingredienser för ca 1,3 liter
200 gr färsk ingefära
1 liter vatten
2 citroner
1/2 tsk cayennepeppar
1/2 dl eukalyptushonung

Instruktioner:
Börja med att riva ingefäran på ett rivjärn. Du behöver inte skala ingefäran, men vill du göra det går det också bra. Häll 1 liter vatten i en kastrull och fyll den med den rivna ingefäran. Låt det inte koka! Sjud bara riktigt sakta i ca 20 minuter. Tillsätt cayennepepparn. Sila vätskan genom en silduk och pressa ut all vätska som går. När vätskan svalnat lite tillsätter du saften från citronerna och honungen. Rör om så att honungen löser sig.
När det här är klart är det bara att hälla upp vätskan på flaskor och ställa dem i kylskåpet för att kallna.
Drick varje morgon före frukost så får du en bra start på dagen.




Kommentarer

Populära inlägg