Kyckling från Toscana


Det är ju ingen hemlighet att jag älskar mat, och i synnerhet det italienska köket. Har alltid drömt om att få åka till Toscana, men det är än så länge ogjort. Har varit i Verona och Milano och kände mig som hemma när jag stod i supermarketen bland pastahyllorna och Mortadella staplarna och lyssnade till tanterna som livligt pratade med varandra. Tyckte just då i det ögonblicket att det var bästa platsen på jorden. Det behövs så lite.

Fann ett recept nyligen som jag direkt tänkte att jag måste prova på. Nu är vi där, några veckor senare. Kycklingbröst blandat med vita bönor, soltorkade tomater och champingjoner. De soltorkade tomaterna har jag hämtat med mig från Italien, vilket är ett extra plus. Men du behöver inte åka dit för dem, det går alldeles utmärkt med dem man köper i en vanlig mataffär, var än du är. Försök dock få tag på den torkade varianten, inte den som ligger i olja. Får du inte tag på den torra, går det bra att använda dem i olja också, men torka då av tomaterna ordentligt med hushållspapper innan du skär upp dem.

Ingredienser för 4 portioner
2 msk olivolja
4 st kycklingbröst utan skinn
svartpeppar från kvarn
500 gr champingjoner färska
1 burk (400 gr) vita bönor
1 msk färsk rosmarin
2 vitlöksklyftor
1 1/4 dl soltorkade tomater skurna i smala strimlor
1/2 tsk salt (eller enligt smak)

Instruktioner:
Värm ugnen till 200 grader. Använd en stekpanna eller ugnsform som har ett lock, eller använd aluminiumpapper.
1. Börja med att krydda kycklingbrösten med salt och peppar. Stek dem sedan i några minuter per sida så de får lite färg. Flytta dem sedan till en tallrik.
2. Fräs champingjonerna i stekpannan i ca 5 minuter. Tillsätt sedan den soltorkade tomaten, rosmarinen, vitlöken och salt och peppar. Rör om och låt stekas i ca 1 minut tillsammans.
3. Tillsätt de vita bönorna och tryck ner kycklingsbrösten i blandningen.
4. Täck med lock och sätt in ugnen för ca 25 minuter eller tills inne temperaturen på kycklingen är 74 grader.
5. Servera gärna med en grönsallad gjord på salladsblad, tomater, gurka och mozzarella. En bit färskt bröd passar bra till, en ciabatta tex.
6. Ett glas italienskt vitt vin är inte heller helt fel.
Bon Appetit!






Kommentarer

Populära inlägg