Ratatouille

När grillsäsongen börjar och grönsakerna är som bäst, då är det dags att göra Ratatouille. Du kan välja själv vilka grönsaker du vill ha i. Jag brukar använda mig av det jag råkar ha hemma. Den här gången blev det en ganska  traditionell blandning.

Ingredienser:
1 äggplanta
1 zucchini
2 morötter
1 rödlök
1 röd paprika
1 gul paprika
2 vitlöksklyftor
2 brk tomatkross
1 dl vittvin
1 dl vatten
1 lagerblad
1 tsk fransk örtblandning
1 kycklingbuljong/grönsaksbuljong
1 knippe persilja hackad
salt och peppar
olivolja

Instruktioner:
Börja med att tvätta och skala de grönsaker som kräver det. Fördela sedan grönsakerna i mindre bitar. Bryn lök och morötter i oljan och tillsätt sedan de mjukare grönsakerna efter hand. Tillsätt sedan vinet och låt det förångas, efter det tillsätter du tomatkrossen, vatten, lagerblad och buljong. Låt blandningen puttra på sakta i 30-40 minuter. Till slut kryddar du med örtblandningen, salt och peppar, samt persilja. Själv tycker jag att Ratatouillen smakar ännu bättre dagen efter, därför lönar det sig alltid att göra en lite större sats på en gång. Ratatouillen kan ätas som sådan, tillsammans med grillat kött eller fisk, eller en bit gott bröd. Vill du kan du riva lite parmesanost över blandningen när den serveras.

Alla grönsaker steks först i lite olivolja.


Det sista som blev kvar, hann jag få på foto.


Kommentarer

Populära inlägg