Spenatplättar

Våra barn har alltid älskat spenatplättar, vilket i sig är lätt att förstå. Vi brukar äta dem med sylt, som vanliga plättar. Du kan även prova med att kombinera dem med tex. grynost och bacon eller varför inte bli riktigt vild och servera det tillsammans med en grekisk sallad?
Här är ett bas recept på spenatplättar vi brukar göra hemma. Trots att det går lätt och snabbt att göra plättarna rekommenderar jag starkt att du låter smeten stå och dra i minst 30 minuter, helst ännu mer. Det lönar sig nämligen, plättarna blir lättare att steka och de blir härligt frasiga.

Ingredienser:
3 ägg
6 dl mjölk
3 dl vetemjöl
lite salt
2-3 kuber frusen spenat
1 msk olja eller smält smör

Instruktioner:
Vispa ihop ägg och mjölk, tillsätt den hackade spenaten. Tillsätt siktat vetemjöl och salt och till sist lite olja eller smör. Blanda lätt ihop alla ingredienser. Jag var inte riktigt nöjd med den gröna färgen på smeten denhär gången, vilket berodde på att spenaten jag använde inte var tillräckligt fint hackad. Därför hällde jag över hela smeten i min mixer och körde på full fart i några sekunder. På ett ögonblick blev smeten slät och verkligen grön.

Låt smeten stå minst 30 minuter, helst i en timme i rumstemperatur. Sedan är det bara att värma upp plättläggen och börja steka. Stek dem frasiga, tunna och lagom bruna runt om och servera dem sedan med ditt favorit tillägg. Vi hade blåbärssylt denna gång. Men du kan välja tillägg i nästan det oändliga, saltigt, sött eller surt - med spenatplättar passar  nästan allt.




Kommentarer

Populära inlägg