Lunch gröt

Havregrynsgröt är gott, men mitt problem är att jag ganska snabbt tröttnar på det, om jag skall äta det till frukost varje dag.
Idag kokade jag dock en havregrynsgröt till lunch och toppade gröten med grynost, blåbär, honung samt chiafrön. Överraskande gott måste jag säga, trots att kombinationen först verkade lite konstig. Men man vet aldrig om man inte provar. Jag är i allafall glad att jag provade.

Koka gröten enligt instruktionerna på förpackningen eller enligt följande:

1 liter vatten
4 dl havregryn
1 tsk salt

När gröten är färdig häll upp den på en djuptallrik, toppa med grynost, färska eller frysta blåbär, honung och chiafrön. Du kan välja jordgubbar, hallon, banan eller kivi istället för blåbär. Du kan ta solrosfrön, pumpafrön eller olika nötter istället för chiafrön. På det här sättet får man enkelt variation på gröten och tröttnar inte så fort.




Kommentarer

Populära inlägg