Vegan chokladkaka

Jag hade helt fel, tack och lov!
Vegan chokladkaka är något som inte funnits i min receptsamling tidigare, men nu har jag hittat ett recept som jag vill dela med mig. Ett lätt recept och resultatet är utmärkt. Full choklad smak och i synnerhet frostingen föll mig helt i smaken.

Receptet hittade jag på http://minimalistbaker.com

Kakbotten:
360 ml mandelmjölk
2 tsk äppelcidervinäger
310 gr osötad äppelmos
120 ml starkt bryggt kaffe
160 ml smält kokosolja
2 tsk vaniljextrakt
320 gr vetemjöl
266 gr socker
96 gr kakaopulver (osötad)
2 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1/4 tsk salt

Frosting:
250 gr vegan smör
280-340 gr pudersocker
63 gr kakaopulver (osötad)
30 gr vegan blockchoklad (smält och svalnat)
2 tsk vaniljextrakt
~50 ml mandelmjölk

Instruktioner:
1. Värm ugnen till 175 C grader. Smöra 2 st springformar (diameter 20cm) med smör och strö med kakaopulver, överlopps kakao kastas bort.
2. Ta fram en skål och blanda mandelmjölken med vinägern, låt stå några minuter. Tillsätt kokosoljan, kaffet, vaniljextraktet och äppelmosen och vispa ihop alltsammans.
3. Sila mjölet, sockret, kakaopulvret, bikarbonat, bakpulvret och saltet, tillsätt i vätskan. Vispa försiktigt runt tills det blir slätt. Konsistensen skall vara krämig och smeten skall gå att hälla.
4. Fördela degen i 2 springformar.
5. Baka i ugnen i ca 30-35 minuter, eller tills tandpetaren är torr om du sticker in den mitt i kakan.
6. Medan kakbottnen kallnar förbereder du frostingen.
7. Vispa ihop alla ingredienser till frostingen i en skål. (du kan använda samma skål som du hade smeten i, du behöver inte ens tvätta av den emellan) Om frostingen blir för styv tillsätt lite mandelmjölk, blir den för lös tillsätt lite pudersocker och prova dig fram till en konsistens som du är nöjd med. Vispa ordentligt så det blir fluffigt!
8. När kakbottnen kallnat fyller du kakan med 1/3 av frostingen, resten använder du till toppen och på sidorna. Det går utmärkt att spritsa frostingen. Här är det fritt fram att använda fantasin.
(skivade en banan och lade den på fyllningen i mitten, dekorerade med kaffebönor och färska hallon, pudrade på lite pudersocker innan servering)
9. Vill man, kan man servera kakan med en kula glass och eventuellt lite kinuskisås. Vi åt kakan som den var och som ni kan se från bilden så hann jag inte ens fotografera den hela kakan, innan de första bitarna försvunnit.














Kommentarer

Populära inlägg