Rostad sötpotatis och brysselkål med bacon

Det är bäst att säga det direkt, brysselkål hör inte till mina favoriter. Jag vill gärna äta dem för jag vet att de är hälsosamma, men deras smak har jag aldrig lärt mig tycka om. Kanske felet är att jag alltid ätit dem kokta eller ångade. Här är en ny kombination jag tänkte prova mig på. Har sett flere liknande recept på nätet och här är mitt eget experiment. Jag vill gärna ge brysselkålen en chans till.
Jag tänkte servera dem med en bit kött,  men de går utmärkt även utan.

Ingredienser:
2 st sötpotatisar
300 gr brysselkål
150 gr bacon
3 msk olivolja
1 tsk salt
1/2 tsk gurkmeja
1/2 tsk chiliflingor
2 st vitlöksklyftor


Instruktioner: värm ugnen till 200 C
1. Skala sötpotatisen och skär den i mindre bitar
2. Skär bort ändorna av brysselkålen och skär dem i två delar
3. Blanda ihop sötpotatis och brysselkål i en skål och tillsätt oljan och kryddorna, blanda om ordentligt.
4. Stek baconen i en stekpanna eller i ugnen tills den är knaprig
5. Strö ut sötpotatis och brysselkålen på en ugnsplåt, försök vända all brysselkål med den jämna sidan neråt och sätt in den i ugnen.
6. Låt dem rostas tills de blir mjuka och får fin färg.
7. Fördela baconen i mindre bitar och tillsätt dem till sötpotatisen och brysselkålen, blanda om och servera direkt.

Nu kan även jag säga att jag gillar brysselkål, utmärkt blandning och passade bra med en bit kycklingkött.

Kommentarer

Populära inlägg