Crock-pot köttgryta

Inhandlade min crock-pot i Norge när jag bodde där för några år sen. Använder den rätt ofta, den är väldigt behändig i synnerhet dagar man vill syssla med något annat än stå vid spisen och vakta grytor och kastruller. Crock-pot är bra för allt som behöver koka sakta men länge. Men den går att använda till mycket annat också. Jag brukar använda den som soppterrine på buffeér, soppan hålls varm hela tiden och min crock-pot drar 6,5 liter vilket betyder att jag inte behöver fylla på jämnt.

Idag tyckte jag att hushållet behövde dammas av och därför drog jag fram crock-potten. Eftersom jag inte hade tid att gå och handla tog jag vad jag hittade i skafferi, kyl och frys och kombinerade det i grytan. Här är resultatet, receptet är nedskrivet efteråt så jag hoppas jag fick med allt.

Ingredienser:
600 gr nötkött i tärningar
200 gr frysta champinjonger
1 pkt bacon
1/2 gul lök hackad
2 scharlottenlökar hackad
2 vitlöksklyftor krossade
2 dl frysta sopprötter
5 dl rödvin
2 dl köttbuljong
2 lagerblad
några kvistar färsk timjan
3 msk sojasås
1 msk honung
1 dl grädde
2 msk maizenamjöl blandat i 1/2 dl vatten
salt och peppar

Börja med att ta färg på köttet i en stekpanna. När du stekt köttet häller du över det i crock-potten.
Därefter steker du baconet och all lök i stekpannan och tillsätter det till köttet. Tillsätt champinjoner, frysta sopprötter, rödvinet, köttbuljongen, lagerbladen, timjan, sojasås, honung och salt och peppar till köttet. Sätt locket på crock-potten och låt puttra på i ca 5-6 timmar på medium värme. Innan det är dags att servera grytan, rör ner lite maizenamjöl blandat i vatten för att reda såsen. Häll till slut i grädden. Innan serveringen plockar du bort timjankvistarna.
Hade ingen färsk morot eller selleri hemma och tog därför frysta sopprötter istället. För bättre resultat rekommenderar jag dock färska morötter, selleri samt champinjoner. Använder du färska champinjonger bör de stekas i stekpannan innan de tillsätts i grytan.






Kommentarer

Populära inlägg