Lammytterfilé med rostade grönsaker och dippsås

Vi har en fin köttdisk i butiken där vi handlar. Senast jag var där fastnade jag för lammytterfilé. Vi har köpt det förut och vet att det är bra kvalitet på köttet. Tidigare har jag alltid köpt den naturell, men nu ville jag prova på deras marinerade variant. Köpte ett kilo, och gick hem glad i hågen.

Väl hemma lät jag köttet stå framme och bli rumstempererat innan det var dags att steka det. Torkade bort marinaden som fanns på köttet för att få fin stekyta. När klockan närmade sig middag, fräste jag smör i en stekpanna och väntade tills det började få lite färg. I med två filéer i gången. Stekte dem tills de fick en fin stekyta. Därefter flyttade jag dem till en ungspanna. I med de två resterande filéerna och samma procedur en gång till. Köttet behöver inte mer än 6-10 minuter i ugnen på 225 grader för att bli rosa. Med en stektermometer håller du bäst koll. Jag brukar ta ut köttet när mätaren visar 56-58 grader. Vill du ha det rosa innanför rekommenderar jag 56 grader. Filéerna virades in i folie och fick stå och ta igen sig i 10-15 minuter, innan det skars upp i skivor. Stekskyn är full med smak, så använd den gärna som sås till köttet.

Avtorkad filé väntar på att stiga ner i den heta stekpannan


Färdigt!

Ugnsgrönsakerna skar jag i mindre bitar och placerade ut på en plåt. Skvätta över lite olja på dem, men ingen salt. Salta och peppra när jag tog ut dem ur ugnen.
Jag hade vit sparris, gul och röd paprika, zucchini och broccoli. Du kan ta vad du tycker om. Pumpa, sötpotatis, blomkål, fänkål, morötter, rödbetor - valet är fritt.

In i ugnen på 250 grader i ca 20 minuter.

Packa inte grönsakerna för tätt in på varann. då kokar de istället för att rostas


Blandade även ihop en dippsås, i zaziki style. 1 brk creme fraiche, en liten bit riven fetaost, en stump riven slanggurka som jag pressat ur vätskan av, 1 riven vitlöksklyfta. Allt blandas ihop, salt och peppar enligt smak. Hade såsen i kylskåpet i ca 20 minuter innan servering så smakerna fick blandas ordentligt.

Färdig portion, jag var så hungrig så hann inte placera ut maten desto vackrare på tallriken, ber om ursäkt.




Kommentarer

Populära inlägg