Skafferiet

När jag hör ordet skafferi, tänkter jag på ett kallt skåp fyllt med glasburkar, påsar och konserver på hyllor klädda med blommigt hyllpapper. Min mormor hade ett sådant skåp.

Skafferiet ger trygghet, det finns alltid något man kan blanda ihop. Väljer man att fylla sitt skafferi med produkter som går åt, sköter skafferiet nästan sig självt. Trots det är det viktigt att gå igenom skåpet med jämna mellanrum för att se vad som behöver fyllas på och vad som i värsta fall måste slängas. Här i Berlin har jag ett litet kök, med små skåp. Därför har mitt skafferi blivit fördelat på flere ställen.

Jag gillar glasburkar, och tar dem ofta till vara, för att sedan fylla dem med diverse varor, istället för att spara mindre rester i deras förpackningar. Undertill på varje glasburk klistrar jag en bit målartejp där jag skriver bäst-före-datumet. Om det inte kan se direkt vad innehållet i burken är, tejpar jag även en etikett på burken, annars får innehållet tala för sig själv.

Det här finns nästa alltid i mitt skafferi:
Mjöl - vetemjöl, rågmjöl, maizenamjöl, potatismjöl
Gryn - havregryn, krossat bovete och ölmalt
Socker - strösocker, bitsocker, farinsocker, pudersocker, pärlsocker, vanljsocker
Salt - grovsalt, bordssalt, flingsalt
Sött - sirap, honung och jordgubbs- eller hallonsylt
Frön - solrosfrön, chiafrön, pumpafrön
Ströbröd - vanligt och glutenfritt
Pasta - spagetti,olika makaroner, lasagneplattor, gnocchi
Ris - grötris, risottoris, basmati- eller jasminris
Linser - röda och svarta linser
Nötter - hasselnötter, mandlar, cashewnötter
Kakaopulver - med och utan socker
Blockchoklad - vit, bitter och mjölkchoklad
Jäsning - torrjäst, bakpulver, bikarbonat
Konserver - tomatkross, tomatpuré, surkål, olika bönor, majs, tonnfisk, svarta och gröna oliver,  jordärtskocka, ananas i juice, kokosmjölk, bambuskott, vattenkastanjer, kikärter, sardiner, makrill.
Inläggningar - gurka, pickels, rödbeta
Torkat - skogssvampar, soltorkade tomater, tranbär
Kanderat - körsbär och apelsinskal
Bröd - knäckebröd, surskorpor och tortillabröd
Juice - äppel- och apelsinjuice
Mjölkpulver
Olja - olivolja, solrosolja och kokosolja
Vinäger - rödvinsvinäger, vittvinsvinäger, cidervinäger
Såser - Sojasås, fisksås, chilisås
Buljong - kött-, kyckling-, fisk- och grönsaksbuljongtärningar
Ägg
Kaffe - filterkaffe, espresso
Te - svart-, grönt-, ört- och chaite.
Portionspåsar - färdig blandade torra ingredienser för plättar och pizzabotten


I kylskåpet finns oftast:
Mjölk - fettfri eller lättmjölk
Smör - saltat och osaltat
Joghurt - naturell- eller grekisk
Grädde - vispgrädde, matgrädde eller Creme fraiche
Ost - parmesan-, feta-, mozzarella- och emmentalost
Kött - bacon och skinka
Fisk - sardeller
Kryddsås etc. - ketchup och Dijon senap, kapris
Jäst - färskjäst
Rotfrukter - morötter, andra rotsaker, bladselleri, citrongräs, paprika, lök och vitlök
Frukter - citron eller lime
Potatis - mjölig eller fast eller sötpotatis
Sallad - salladsblad, isbergssallad el kålhuvud
Surdegsrot


I frysen finns ofta:
Fisk - laxfileer och räkor
Kött - maletkött, kycklingfileer, nötkött i tärningar, griskotletter, malet kycklingkött, lammfileer, korv
Frysta bär - blåbär, hallon, jordgubbar, mango, ananas
Grönsaker - frysta champingjoner i skivor, spenat. broccolibuketter, blomkål, soppgrönsaker
Bröd - olika hembakade bröd färdig skivat
Ostburken - hit hamnar alla ostkanter som ingen vill äta. När burken är full blir det lasagne. Då tinar jag upp ostkanterna och river dem för att sätta dem i ostsåsen.
Pyttipannaburken - hit hamnar alla små kött- och korvrester. När burken är full blir det pyttipanna.
Örter - dill, persilja, timjan
Glass - god vaniljglass eller en hemmagjord sorbet.
Surdegsrot - finns som extra säkerhet om min surdegsrot som jag har i kylskåpet skulle dö

Det kommer säkert inte som en överraskning att även kylskåpet och frysen är småa. Tyvärr! Frysen kunde lätt vara 3 gånger större och den skulle ändå vara lika full. Å andra sidan är det bra att den är liten, för rotationen av varorna blir mycket snabbare än med en stor frys. Vi har ett extra kylskåp i hjälpköket och det behövs i synnerhet på sommaren.

Vi gör storuppköp en gång i månaden, då köper vi bulkvaror i större mängder. Varannan vecka fyller vi på med sådant som har kortare hållbarhet. Några gånger i veckan köper jag färskvaror som grönsaker, frukt och mejeriprodukter.

Glasburkar med innehåll

Ett varierande sortiment av frukt


Konservburkar är riktiga räddare i nöden

På vintern hittar man minst en färsk ört i köket, på sommaren växer det många olika på terrassen

Ditt und datt 😋












Kommentarer

Populära inlägg