Skärgårdssemlor

Min vän Heidi önskade sig semlor som hon lyckas med. Själv ville jag prova på något nytt. Hittade ett resept på https://www.valio.fi//reseptit/saaristolaissampylat/ som lät intressant och nu har jag provbakat dem. Lite fick jag justera mjölmängden, men slutresultatet blev bättre än väntat. Trots att jag misstänkte att min torrjäst var för gammal. 👻

Ingredienser:
5 dl surmjölk
50 gr färsk jäst eller 1 pkt torrjäst
1,5 dl mörk sirap
1 tsk salt
2 dl rågkli
1 dl ölmalt
ca: 900 gr vetemjöl

Om du inte råkar ha surmjölk hemma, kan du enkelt göra surmjölk med att blanda i vinäger i mjölk. Jag tycker om surmjölk, men det är väldigt sällan jag köper hem av det. Därför använde jag "surrogat surmjölk" idag. Till 5 dl mjölk använde jag 4 msk äppelcidervinäger. Låt stå ett par minuter så det aktiveras. (blir lite tjockare i konsistensen)
Blanda färska jästen i surmjölken som du värmt lite. Använder du torrjäst bör du värma mjölken lite mer, till ca 40 grader för att jästen skall aktiveras. Blanda sirap, salt, rågkli och ölmalt i degskålen till en hushållsmaskin. Tillsätt mjölk/jästblandningen och starta hushållsmaskinen. Blanda ordentligt.

När allt är välblandat tillsätter du vetemjölet och låter hushållsmaskinen knåda degen. I reseptet stod det att man inte skall knåda för mycket och att degen skall bli lös. Jag knådade med maskinen ca: 5-7 minuter och tillsatte vetemjöl så länge att degen släppte från kanterna och bottnen av degskålen. I slutskedet tillsatte jag bara en halv tsk mjöl i gången. Min deg blev som bröddeg vanligtvis blir, lite klibbig på ytan, men blank och fin och formbar.

Stängde maskinen och lät degen vila i bunken i över en timme. Täckte över bunken med plastfolie och en handduk. Den jäste bra trots att jag hade ganska kylig temperatur i köket. Om du har kring 22-25 grader i köket jäser degen snabbare.

När degen jäst färdigt hällde jag upp den på arbetsbordet, delade degen i 15 delar och rullade dem till runda bullar varpå jag tryckte ner dem så de blev ovala istället. Så snart alla var rullade till ovaler, lade jag upp dem på en plåt med bakplåtspapper. Täckte plåten med plastfolie och en kökshandduk och placerade plåten på ett varmt ställe. Den här gången jäste de i 1,5 timme. När jag var nöjd med jäsningen, gräddade jag dem mitt i ugnen på 225 grader i 12-15 minuter. De doftade gott och smaken var utmärkt. Malten ger en god smak, och de blev överraskande saftiga. Skärgårdslimpa i en lättare och fluffigare konsistens, ny favorit på en gång.

Tips: Låt bröddeg jäsa första och i synnerhet andra jäsningen tillräckligt länge. Tidigare hade jag alltid bråttom och saknade tålamod, som tyvärr många gånger ledde till dåligt jästa, hårda trista semlor. Rumstemperaturen påverkar mer än man skulle tro, är det varmt går det snabbare, är det kallt tar det längre. En deg som får jäsa långsammare blir vanligtvis också ett bättre bröd.







Kommentarer

Populära inlägg